
Zápis č. 11/11/2020 z mimoriadneho rokovania Rady Rozhlasu a televízie Slovenska 
20. novembra 2020 so začiatkom o 12,00 h. 

 
Prítomní členovia Rady RTVS: Igor Gallo, Ľubomír Guman, Dóra Hushegyiová, Jozef 
Chudík, Martin Kabát, Martin Kákoš, Jarmila Mikušová, Ildikó Nagy, Jozef Vozár 
Hostia:  
PhDr. Jaroslav Rezník – generálny riaditeľ RTVS 
Mgr. Marek Knut – riaditeľ Sekcie GR RTVS 
Vahram Chuguryan – riaditeľ Sekcie spravodajstva a publicistiky RTVS 
Miesto konania: Zasadačka GR RTVS, 6. posch., Mýtna 1, Bratislava 
 
1. Otvorenie zasadnutia – schválenie programu rokovania 
Rokovanie otvoril a viedol predseda rady I. Gallo. Na začiatku rokovania privítal všetkých 
prítomných. Skonštatoval, že je prítomných 9 členov  Rady RTVS a rada je schopná uznášať 
sa. O zvolanie mimoriadneho rokovania ho požiadalo písomne 8 členov Rady RTVS. 
Informoval, že mimoriadne rokovanie Rady RTVS je zvolané z dôvodu, že v poslednom 
období sa vyskytli dve závažné témy, ktoré je potrebné mimo riadneho rokovania prerokovať. 
Jednou z nich je aktuálna/nedávna situácia ohľadom relácie Reportéri a druhou témou je 
uznesenie VKM č. 72, v ktorom VKM opätovne konštatuje, že Rada RTVS si neplní zákonné 
povinnosti. 
Pri mimoriadnom rokovaní nie je možné meniť návrh programu. 
 
I. Gallo predložil návrh na uznesenie a dal o ňom hlasovať: 
Uznesenie č. 121/2020: 

1. Otvorenie zasadnutia – schválenie programu rokovania.  
2. Informácia o aktuálnej situácii v súvislosti s reláciou Reportéri (spravodajca M. Kákoš) 
3. Reakcia Rady RTVS na uznesenie č. 72 Výboru NR SR pre kultúru a médiá 

(spravodajca I. Gallo) 
 

Za: 9 / I. Gallo, Ľ. Guman, D. Hushegyiová, J. Chudík, M. Kabát, M. Kákoš,  
J. Mikušová, I. Nagy, J. Vozár / 

Proti: 0      
Zdržal sa: 0  
Neprítomný: 0 
Uznesenie bolo prijaté. 
 
2. Informácia o aktuálnej situácii v súvislosti s reláciou Reportéri (spravodajca M. 

Kákoš) 
I. Gallo informoval, že začiatkom októbra silne zarezonovala v médiách informácia, že RTVS 
zastavila odvysielanie jedného dielu relácie Reportéri, ktorá mala byť odvysielaná 5.10. Táto 
informácia vyvolala rôzne reakcie a začali sa objavovať rôzne názory, ktoré končili 
podozreniami z cenzúry v RTVS. Téma rezonovala aj na VKM 19.10.2020. Každopádne si 
okamžite vyžiadal stanovisko RTVS k celej vzniknutej situácii, snažil som sa usporiadať 
spoločné stretnutie všetkých zainteresovaných, aby sa celá záležitosť mohla vysvetliť na 
pôde Rady RTVS, p. Začková a aj p. Kokavcová však boli v tom čase PN. Preto požiadal M. 
Kákoša, aby ako podpredseda Rady RTVS pripravil k celej veci stanovisko pre radu a ten sa 
postupne stretol, resp. telefonicky komunikoval aj s p. Začkovou a aj p. Kokavcovou. 
Členovia Rady RTVS za oblasť televízneho vysielania mali za úlohu pripraviť stanovisko 
k tomuto a odpovedať na otázku, či prišlo k porušeniu zákona o RTVS, resp. cenzúre. 
M. Kákoš prečítal predmetné stanovisko: 
„Rada RTVS sa aktuálnou situáciou v investigatívnej relácii Reportéri ostatný raz zaoberala 
koncom mája 2020. Na stretnutí komisie rady RTVS s redaktormi relácie sme podrobne 
analyzovali nie len aktuálny stav, ale aj procesy pri príprave relácií, otázky autonómnosti 
redaktorov i mechanizmy zabezpečenia redakčnej nezávislosti. Pri tejto príležitosti redaktori 
uviedli, že „...doteraz sme mali vo svojej práci slobodu pri výbere tém či ich spracovaní. Nikto 
nám do reportáží nezasahoval a práca pre nás bola poslaním...“  Dnes, po takmer piatich 



Strana 2 z 9 
 

mesiacoch, opäť riešime otázku zásahu do vysielania Reportérov. Je to pochopiteľné, 
pretože oblasť investigatívnej žurnalistiky je citlivá na rôzne aspekty posudzovania od 
spoločenského dopadu až po právne otázky. Zákon č. 532/2010 o RTVS totiž hovorí, že 
spravodajstvo a publicistika v RTVS „...poskytujú nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, 
zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie...“, a Štatút programových 
pracovníkov a spolupracovníkov vyžaduje : „Rozhlas a televízia Slovenska je povinná 
poskytovať z hľadiska faktov presný a neskreslený obraz skutočnosti. V prípadoch, keď 
nie je možné získať informácie od všetkých zainteresovaných strán, musí postupovať 
tak, aby sa danej skutočnosti maximálne priblížil. Zamlčanie informácie, zverejnenie 
len časti informácie, alebo potlačenie jej podstatného významu je hrubým porušením 
tejto povinnosti.“ Z uvedených noriem teda vyplýva mimoriadna povinnosť zabezpečiť 
kvalifikované právne posúdenie možných rizík a vyvarovať sa nie len spochybneniu 
dôveryhodnosti verejnoprávneho média, ale aj prípadných právnych konzekvencií.  
 Neodvysielaniu reportáže Lacné šperky redaktorky Lýdie Kokavcovej v Reportéroch 
dňa 5.10. sa dostalo pomerne širokej odozvy v rôznych médiách. Rada RTVS si vyžiadala od 
manažmentu RTVS podrobný materiál, ktorý mapuje celý proces prípravy predmetnej 
reportáže, dôvody jej nezaradenia do vysielania, právnu analýzu i stanovisko RTVS. Pre 
objektívne objasnenie vzniknutej situácie sa uskutočnilo stretnutie s autorkou príspevku p. 
Lýdiou Kokavcovou a rozhovor s tímlíderkou p. Katarínou Začkovou  (telofonicky z dôvodu 
jej práceneschopnosti).  

Dôvodovú správu i so stanoviskom RTVS majú členovia rady k dispozícii, preto iba 
jeden citát : 

 „V reportáži bez dôkazov, len na základe nepodložených podozrení, redaktorka 
spochybňuje vysokoškolské tituly renomovaných odborníkov. Sama pritom v reportáži 
nehovorí, že odborníci sa dopustili plagiátu alebo inej nekalej činnosti. Ich mená s týmito 
termínmi spája len na základe podozrení, ale formuláciou textu a spájaním ich mien so 
slovom plagiát by mohla u divákov vyvolať mylný dojem, že ide o potvrdenú skutočnosť. 
Opakovane pritom zdôrazňujeme, že rozhodnutie nezaradiť reportáž, ak bude vykazovať 
znaky tendenčnosti padlo už v júli a redaktorka Lýdia Kokavcová a tímlíderka Katarína 
Začková boli na túto skutočnosť upozornené. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ nesie 
zodpovednosť za jednotlivé reportáže a relácie. Je teda prirodzené, že rovnako, ako v iných 
médiách, má nastavené kontrolné mechanizmy, ktoré majú zabrániť svojvôli jednotlivcov a 
poškodeniu mena a ekonomickej stability RTVS. RTVS nemala inú možnosť, ako nezaradiť 
predmetnú reportáž do vysielania a zabrániť tak možným reputačným a finančným stratám.“ 
 Členovia rady (Kákoš, Chudík, Hushegyiová) si vyžiadali aj finálnu verziu reportáže. 
Nie je v kompetencii rady hodnotiť jej profesionálne klady a zápory, ani polemizovať 
s právnym stanoviskom, či inak vstupovať do kompetencie vedenia Sekcie spravodajstva 
a publicistiky. Na základe videného sme sa zhodli na tom, že ide o mimoriadne zaujímavú a 
závažnú tému, ktorá má veľkú spoločenskú dôležitosť. Otázka získavania profesorských 
titulov je v mnohom komplikovaná, ich nadobúdanie má viacero dôvodov a zaslúži si hlbšiu 
analýzu. V tom je Kokavcovej reportáž nesporne prínosná. Žiaľ, pri jej príprave sa autorka 
nevyvarovala viacerým zjednodušeniam, zrejme sa ani neopierala o právne stanoviská, na 
škodu veci zlúčila do jednej reportáže viaceré, nie vždy súvisiace témy (otázky možného 
plagiátorstva a systémové poruchy pri získavaní akademických titulov), niektoré vyjadrenia 
majú manipulatívny charakter  a pod. Rozhodnutie o ďalšom osude reportáže (možno po 
istom dopracovaní) je však v rukách vedenia Sekcie spravodajstva a publicistiky.  
 Z rozhovorov z p.Kokavcovou a p.Začkovou vyplynuli viaceré rozpory medzi 
predloženým stanoviskom RTVS a ich vysvetlením vzniknutého problému. Nenárokujeme si 
robiť vyšetrovateľov či arbitrov v pracovno-právnych a kompetenčných sporoch, vychádzame 
iba z tvrdení vedenia sekcie a zainteresovaných redaktoriek. Pre zorientovanie preto 
uvádzame len niektoré kľúčové momenty : 

- V dôvodovej správe RTVS sa uvádza : „Vedenie spravodajstva a publicistiky 

upozornilo redakciu Reportérov už v lete, pred výrobou a spracovaním reportáže, na 

to, že musí byť konzultovaná s právnym odborom RTVS“. Obe redaktorky takéto 

tvrdenie odmietajú, nutnosť  právnej konzultácie údajne nikto nevyžadoval. Pravdou 

však je, že reportáž bola skompletizovaná pomerne na poslednú chvíľu (scenár bol 



Strana 3 z 9 
 

po finalizácii zaslaný riaditeľovi sekcie až 30.9. o 21:10) a na právnu analýzu zo 

strany RTVS zostalo teda málo času. Pokiaľ však malo vedenie sekcie pochybnosti 

o právnych rizikách, mohlo právnu analýzu zaobstarať v priebehu ďalších dvoch dní 

a spraviť rozhodnutie o (ne)odvysielaní skôr, než boli zverejnené programové 

upútavky. 

- S ohľadom na aktuálne zaradenie programu „Druhá vlna“ do vysielania upozornila p. 

Začková už v stredu intendanta Jednotky p. Štofaníka na nie najvhodnejšie 

odvysielanie reportáže Lacné kvety v následnosti za týmto programom. Rozhodnutie 

o neodvysielaní reportáže zo strany vedenia sekcie teda mohlo padnúť ešte pred 

zverejnením upútaviek na Facebookovom profile.  

- Hoci rozhodnutie o neodvysielaní zrejme padlo už vo štvrtok, nikto z tímu Reportérov 

o ňom nebol oficiálne informovaný, oznámenie o rozhodnutí sa k p. Začkovej dostalo 

až v piatok popoludní, upútavka bola urobená v piatok o 11:32 a odoslaná na 

zaradenie na Facebookovú stránku Reportérov o 11:50. To celkom nekorešponduje 

s tvrdením Dôvodovej správy, že : Napriek výhradám redaktorka s tímlíderkou nielen 

pripravili spornú reportáž do vysielania, ale aj nasadili upútavku na reláciu na 

Facebookovú stránku Reportérov, ktorú spravuje samotná redakcia (od októbra táto 

právomoc prešla na sekciu Nových médií, mimo spravodajstva). Táto upútavka pritom 

nebola zaradená do televízneho vysielania a nebola zverejnená ani na oficiálnom 

profile RTVS. Týmto konaním mohli vyvolať mylný dojem, že reportáž bola z 

vysielania vyradená na poslednú chvíľu aj napriek skutočnosti, že o jej nezaradení do 

vysielania a nutnosti ju dopracovať vedeli pred uverejnením upútavky. Keby bola 

redakcia Reportérov včas informovaná o rozhodnutí neodvysielať reláciu, mohla 

zverejnenie upútavky zastaviť a nedošlo by k následnému dezinformačnému šumu. 

 
Z uvedeného vyplýva, že bolo v silách vedenia Sekcie spravodajstva 

a publicistiky (či iných zložiek RTVS) predísť následným pochybnostiam o vyradení 
reportáže z vysielania na poslednú chvíľu a včasne informovať verejnosť, že 
dochádza k programovej zmene, najmä vzhľadom na aktuálne zaradenie relácie 
Druhá vlna do vysielania. Hlbší problém zrejme spočíva vo vzájomnej informovanosti 
a koordinácii programových zložiek a zrejme aj vo včasnej anticipácii možných 
dôsledkov aktuálnych programových rozhodnutí.  

 
 V kompetencii Rady RTVS je posúdiť, či nezaradením reportáže do vysielania 
nedošlo k neodôvodnenému zásahu do redakčnej nezávislosti. V Štatúte programových 
pracovníkov a spolupracovníkov RTVS sa uvádza :             

   
„Rozhlas a televízia Slovenska je pri príprave a vysielaní spravodajských a publicistických 
programov nezávislá. Vylučuje sa zásah politických, ekonomických, spoločenských a iných 
lobistických skupín do ich prípravy a vysielania. Okrem organizačných štruktúr Rozhlasu 
a televízie Slovenska nemá nikto vplyv ani právo rozhodnúť o zaradení alebo 
nezaradení spravodajského a publicistického programu do vysielania.“ 
 
A ďalej : 
 
„Rozhlas a televízia Slovenska sa pri príprave a vysielaní spravodajských a publicistických 
programov striktne riadi princípom editovania a profesionálnou zodpovednosťou editorov. 
Editovanie a redigovanie jednotlivých príspevkov spravodajstva a publicistiky nie je 
cenzúrou.“ 
 
Pre bližšie ozrejmenie pojmu „editovanie“ štatút uvádza : 
 
„ Pod editovaním sa rozumie riadenie celého procesu získavania a spracovania informácií 
a programov určených pre vysielanie, ich (ne)zaradenie do vysielania, dĺžka, žáner, 



Strana 4 z 9 
 

poradie v akom sa vysielajú a programový kontext, v ktorom sa vo vysielaní RTVS 
vyskytnú...“ 
 
 Na základe poznaných skutočností možno konštatovať, že nezaradením reportáže 
Lacné šperky do vysielania nedošlo k porušeniu zákona č. 532/2010 a je v súlade so 
Štatútom programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS. Rada RTVS však zároveň 
odporúča vedeniu RTVS zlepšiť komunikáciu medzi programovými zložkami navzájom 
i medzi nimi a manažmentom a zabezpečiť, aby sa včasným informovaním zamedzilo vzniku 
mediálnych šumov a dezinformácií.“ 
 
I. Gallo uviedol, že celý problém mal dve roviny. Jedna bola, že Rada RTVS sa mala pozrieť 
na to, či prišlo k cenzúre. Na to odpoveď dostala. Druhou rovinou bolo, kde sa Rada RTVS 
zaoberala celkovou vzniknutou situáciou a skonštatovala, že treba zlepšiť komunikáciu 
v reálnom čase. Na tomto prípade sa treba poučiť, aby takéto situácie do budúcnosti 
nevznikali. 
J. Rezník skonštatoval, že z tejto situácie nikto nie je šťastný. To, ako RTVS konala sa 
ukázalo v konečnom dôsledku ako správne a toto konanie nesie v sebe prvky spoločenskej 
zodpovednosti. Za posledné 3 roky bolo odvysielaných 171 relácií a 157 reportáží a nikdy sa 
do nich nezasiahlo. V tomto konkrétnom prípade, napriek opakovanému upozorňovaniu na 
to, že nie sú relevantné dôkazy o plagiátorstve, to prišlo až do tohto stavu. Vo vzťahu 
k predmetnej upútavke upozornil, že nikdy nebola odvysielaná v televíznej časti, lebo bolo 
zrejmé, že predmetná reportáž nemôže ísť v tejto podobe do vysielania. To, že bola 
zverejnená na facebooku vyplynulo z toho, že redakcia Reportérov si spravovala svoju 
stránku sama. Dodal, že sa operuje s 12timi stranami v reportáži, ale ani raz sa nepovedalo, 
z koľkých strán. Prečítal stanovisko Nadácie zastavme korupciu, kde sa uvádza, že zhoda 
medzi prácami je necelých 20% a podľa súčasnej legislatívy o plagiát nejde. Na záver 
uviedol, že nemá problém si priznať chybu a ospravedlniť sa, tak ako to urobil pri OTOvi, ale 
v tomto prípade musí konštatovať, že postoj, ktorý zaujala RTVS, tak si za ním stojí a keby 
sa to stalo komukoľvek, tak bude konať rovnako. 
M. Kákoš uviedol, že nespochybňuje oprávnenosť tohto kroku a zastavenie je dokonca 
v súlade so štatútom, ale na druhej strane nie je v poriadku to, že bola na facebooku 
zverejnená upútavka a pokiaľ už predtým padlo rozhodnutie, že sa to nebude vysielať, tak to 
niekto mal dať p. Začkovej vedieť.  
V. Chuguryan uviedol, že stretol p. Začkovú už v stredu a povedal jej, že reportáž nepôjde, 
pretože nedostal scenár a aj tak to ešte musí posúdiť právne oddelenie.  
J. Rezník skonštatoval, že podľa neho je samozrejmé, že vedeli, že reportáž nepôjde a na 
truc v piatok zverejnili upútavku. Inokedy chodia upútavky už od stredy.  
V. Chuguryan uviedol, že redaktori fungujú úplne slobodne a jediné na čo si vedenie 
spravodajstva dáva pozor je nestrannosť, objektívnosť a pod. V júli sa to p. Kokavcová 
pokúsila odvysielať v správach, preto teraz vedúci vydania s tým mal teraz hneď problém, 
lebo v tom nevidel plagiát. Dostalo sa to k nemu, naštudoval si to a videl tam tie problémy. 
Následne bol kontaktovaný p. Kokavcovou, ktorá chcela vedieť, kde je problém. Mali asi 
hodinu a pol diskusiu o tom, na čo p. Kokavcová skonštatovala, že keď sa to neodvysiela 
v správach, tak to odvysiela v Reportéroch, na čo jej on povedal, že aj tam s tým bude 
problém, lebo to neprejde cez právne. Ďalší rozhovor mal s tímliderkou p. Začkovou, ktorej 
rovnako povedal, že to musí prejsť cez právne. Potom sa náhodou dozvedel, že redaktorka 
už strihá reportáž napriek všetkému už spomenutému. Scenár dostal až vo chvíli, kedy bola 
celá reportáž skompletizovaná, čiže sa už do toho nedalo zasiahnuť a právne skonštatovalo, 
že sú tam problémy a nemôže to ísť. Napriek tomuto všetkému redaktorky pustili na 
facebooku upútavku.  
 
O vystúpenie požiadala aj p. Kokavcová a predseda Rady RTVS dal hlasovať, či jej bude 
umožnené vystúpiť. 
Rada RTVS odhlasovala vystúpenie L. Kokavcovej. 
L. Kokavcová uviedla, že najprv sa dozvedela, že relácia je odmietnutá 6.10. na základe 
právnej analýzy, ktorú doteraz nemá. Rovnako nemá editorské poznámky k scenáru tak, aby 



Strana 5 z 9 
 

mohla reportáž dopracovať. Dostala napomenutie za to, že niečo nedodržala a vyzvala 
kompetentných, aby jej tieto veci dodali, dodnes ich nemá. Ak je s niečím problém, tak by 
chcela vedieť v čom konkrétne. 
D. Hushegyiová sa spýtala, či túto reportáž konzultovala L. Kokavcová s právnikom. 
L. Kokavcová odpovedala, že nekonzultovala, pretože vnímala tú reportáž ako každú inú 
a mala vyjadrenie všetkých strán a stanoviská odborníkov. 
V. Chuguryan uviedol, že existuje mailový pokyn, že minimálne deň pred strihom má 
redaktor zaslať scenár. A o tento text požiadal aj on, aby ho dal právnikom, preto sa pýta, 
prečo to urobila všetko bez toho, aby toto urobila.  
I. Gallo sa spýtal, prečo práve pri tejto reportáži by vznikol problém, keď bolo odvysielaných 
x predtým, ktoré mali výbušnejší obsah. To, že niekto chcel stanovisko právneho, tak to cítila 
p. Kokavcová ako nátlak. 
L. Kokavcová tvrdí, že o žiadnom právnom nevedela.  
V. Chuguryan pripomenul, že sedeli spolu s p. Kokavcovou v kancelárii a povedal jej, že to 
musí prejsť cez právne. 
L Kokavcová uviedla, že to bolo vtedy, keď sa to riešilo do správ. 
V. Chuguryan jej vtedy uviedol, že aj keď to pôjde do Reportérov, tak to musí ísť cez právne. 
Za dôležité považuje to, že sú v reportáži chyby a obvinenia bez dôkazov a pokojne mohlo 
byť RTVS za tento obsah zažalované.  
J. Vozár sa spýtal, kto skonštatoval, že to je plagiát. 
L. Kokavcová uviedla, že sa v reportáži hovorilo o kopírovaní a odpisovaní. Oslovení 
odborníci skonštatovali, že tá práca je problém. 
I. Gallo sa spýtal, aký je verejný záujem, že sa teraz vytiahne téma, ktorá má 15 rokov a nie 
je informácia o tom, že je to plagiát, čo skonštatovala Nadácia Zastavme korupciu.  
L. Kokavcová si myslí, že to bolo vo verejnom záujme. Spýtala sa, kedy vznikla právna 
analýza, keď 30.9. dostali scenár. 
V. Chuguryan uviedol, že s právnym túto tému konzultoval už v júli, keď mala ísť do správ 
a už vtedy mal od nich informáciu, že to nie je v poriadku.  
L. Kokavcová povedala, že by nemala nič proti dopracovaniu, keby dostala editorské 
poznámky, právnu analýzu a pod.  
I. Gallo sa spýtal p. Kokavcovej, či má pocit, že konanie nadriadených napĺňalo znaky 
cenzúry a ak áno, tak v čom. 
L. Kokavcová uviedla, že udalosti, ktoré sa stali neskôr ju uisťujú v tom, že áno, lebo doteraz 
nemalo vedenie záujem, aby sa to doplnilo a dalo na priamu mieru. 
D. Hushegyiová uviedla, že mala pocit, že reportáž tvrdí, že p. Kalavská je plagiátorka.  
I. Gallo uviedol, že sa mu zdá nelogické, ak si na základe toho, že s ňou teraz V. Chuguryan 
dva týždne nekomunikoval, L. Kokavcová myslí, že to je cenzúra. Navyše nikdy nebolo 
povedané, že reportáž nebude vôbec odvysielaná. Skonštatoval, že sú rezervy 
v komunikácii, nevie dať za pravdu ani jednej strane, lebo naozaj nevie. Treba takéto veci 
podľa neho riešiť elektronicky, aby bola pamäťová stopa a podklady do budúcnosti.  
J. Rezník považuje za kľúčové, prečo v celej reportáži ani raz nezaznie z koľkých je tých 12 
rovnakých strán. Ďalšia dôležitá vec je podľa neho právne stanovisko, ktoré je datované 
1.10. a prečítal ho v utorok na spoločnom sedení a ktorému p. Kokavcová a p. Začková 
podľa ich slov nerozumeli. L. Kokavcová podľa neho povedala, že nevie, ako má byť 
reportáž upravená, pričom on ju osobne žiadal, aby to dopracovala a ona mu vtedy 
povedala, že nič také robiť nebude. Pre web omediach.com pritom uviedla, že v tomto 
prípade navrhované zmeny odpútavajú pozornosť od podstaty, čo vyvracia jej predošlé 
tvrdenie, že jej nikto nepovedal, ako to má prerobiť.  
L. Kokavcová uviedla, že vtedy povedala, že nemôže sľúbiť, že to dopracuje tak, ako jej GR 
RTVS navrhol. Jedinú zmenu, ktorú podľa nej navrhol GR RTVS bola, že má nájsť ďalšie tri 
prípady plagiátorov a tie tam dodať. V napomenutí, ktoré dostala, sú už iné zmeny a jediná, 
ktorá bola je, že má dodať ďalších troch.  
I. Gallo si myslí, že ak bol cieľ reportáže riešiť systém, tak potom sa mu nezdá nelogické 
nájsť ďalších troch.  
L. Kokavcová uviedla, že sledovala medicínske odbory a pochybenia v jednotlivých stupňoch 
vysokoškolského vzdelania.  



Strana 6 z 9 
 

J. Chudík skonštatoval, že reláciu videl, má 4 témy, z ktorých ani jedna nebola dotiahnutá. 
Za zásadnú vec považuje to, či bola alebo nebola cenzúra. Z toho, čo počul mu vyplýva, že 
nebola. Teraz sa mu obnažilo to, že p. Kokavcová vôbec nevníma a necíti zodpovednosť, do 
akých súvislostí túto tému vkladá. 
I. Gallo povedal, že by bolo pre neho dôležité, ak by niekto vyžadoval, že niektoré pasáže 
treba vyhodiť, to by bola podľa neho cenzúra. To, že má niekto iný názor, ako to má byť 
spracované, považuje za štandardný editorský proces. Skonštatoval, že toto už dávno 
prekročilo rámec relácie Reportéri a už to niekto poňal ako súčasť politického boja a je 
ohrozená reputácia RTVS. Považuje za nezodpovedné zo strany všetkých aktérov, že si toto 
nedokázali vyriešiť doma. Členovia Rady RTVS, ktorí vypracovali stanovisko sa naozaj 
dopracovali k tomu, že neboli žiadne náznaky cenzúry.  
J. Vozár si myslí, že v tomto prípade jednoznačne verejný záujem bol. Odkopírovaných 12 
strán podľa neho nebola náhoda, ale je to pochybenie. To, čo povedala Nadácia Zastavme 
korupciu, nemusí byť podľa neho relevantné, pretože ide o spôsob, akým to skúmala a jemu 
sa zdajú dôveryhodnejší odborníci, ktorí sa vyjadrili, že tá práca je problém.  
M. Kákoš uviedol, že na základe videného sa zhodli, že ide o tému, ktorá má veľkú 
spoločenskú zodpovednosť a úlohou Rady RTVS bolo zistiť, či pozastavením prišlo 
k porušeniu zákona alebo o prejav cenzúry. Podľa neho k žiadnemu cenzorskému zásahu 
neprišlo a je to v súlade so zákonom a aj so Štatútom RTVS. Treba si podľa neho zobrať 
ponaučenie do budúcna a mať isté rozhodnutia vydokladované.  
V. Chuguryan skonštatoval, že pravidlá sú stanovené jasne a 48 hodín pred strihom má byť 
odovzdaný scenár.  
I. Gallo sa spýtal, že teda ak niečo v nejakom časovom horizonte nedostal, tak prečo to 
nežiadal. 
V. Chuguryan uviedol, že lebo ani nevedel, že to idú vysielať. 
I. Gallo skonštatoval, že to by ale asi mal niekto vedieť, že aké príspevky sa idú odvysielať 
a či boli dodržané pravidlá. Preto by netvrdil, že zo strany manažmentu neprišlo k žiadnemu 
komunikačnému zlyhaniu. Pre neho je podstatné poznanie, že k žiadnej cenzúre neprišlo.  
J. Chudík na záver skonštatoval, že dospel k tomu, že cenzúra to nebola. Ďalej reakcia 
vedenia vzhľadom na okolnosti, ktoré momentálne na Slovensku sú a do ktorých by táto 
téma zapadla, tak bolo nanajvýš zodpovedné, že sa to zastavilo a nebolo to pustené do 
vysielania. Začína mať z toho, čo sa okolo tohto všetko deje, podozrenie z nejakej 
objednávky voči RTVS.  
I. Gallo si myslí, že toto je skôr čaro nechceného ako to, že to bolo nejako priamo 
naplánované.  
M. Kabát chce upriamiť pozornosť na autorizačný a verifikačný mechanizmus, ktorý by mal 
fungovať na elektronických prostriedkoch, či si tam môže každý zamestnanec zverejniť čo 
chce. Apeluje na to, aby tieto mechanizmy boli pod kontrolou inštitúcie a aby boli funkčné. 
M. Kákoš predložil návrh na uznesenie a I. Gallo dal o ňom hlasovať: 
Uznesenie č. 122/2020: 

Rada RTVS konštatuje, že nezaradením reportáže Lacné šperky do vysielania nedošlo 
k porušeniu zákona č. 532/2010 a je v súlade so Štatútom programových pracovníkov 
a spolupracovníkov RTVS. Rada RTVS však zároveň odporúča vedeniu RTVS zlepšiť 
komunikáciu medzi programovými zložkami navzájom i medzi nimi a manažmentom a 
zabezpečiť, aby sa včasným informovaním zamedzilo vzniku mediálnych šumov 
a dezinformácií. 
 
Celé stanovisko Rady RTVS je príloha č. 1. 
 

Za: 8 / I. Gallo, Ľ. Guman, D. Hushegyiová, J. Chudík, M. Kabát, M. Kákoš,  
J. Mikušová, I. Nagy / 

Proti: 0      
Zdržal sa: 1 / J. Vozár /  
Neprítomný: 0 
Uznesenie bolo prijaté. 
 



Strana 7 z 9 
 

3. Reakcia Rady RTVS na uznesenie č. 72 Výboru NR SR pre kultúru a médiá 
(spravodajca I. Gallo) 

I. Gallo na úvod prečítal uznesenie Výboru pre kultúru a médiá (VKM) č. 72 z 19.10.2020: 
„Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá   

 ž i a d a  v e d e n i e  R o z h l a s u  a  t e l e v í z i e  S l o v e n s k a ,   
aby Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá dodalo zastavenú 
reportáž, ktorá mala byť odvysielaná v relácii Reportéri dňa 5.10. 2020. Členovia výboru tiež 
žiadajú, aby manažment verejnoprávnej inštitúcie doplnil výboru detaily prípravy projektu The 
Great British Bake Off. Keďže Rada Rozhlasu a televízie Slovenska  ani po upozornení na 
konflikt záujmov programového riaditeľa nekonala a prizerala sa na porušovanie zákona, 
ktoré napokon skonštatovala aj kontrola Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, 
navrhujeme, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na tom, že Rada Rozhlasu 
a televízie Slovenska si neplní povinnosti ustanovené v § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 
532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v 
znení neskorších predpisov, podľa ktorého Rada Rozhlasu a televízie Slovenska dohliada na 
hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť nakladania s verejnými prostriedkami Rozhlasu a 
televízie Slovenska a plní úlohy kolektívneho orgánu pri nakladaní s majetkom Rozhlasu a 
televízie Slovenska podľa osobitného predpisu.“ 
 
I. Gallo ďalej doplnil, že 19.10.2020 som sa spolu s GR RTVS a niekoľkými členmi 
manažmentu RTVS zúčastnil na rokovaní VKM k správam o činnosti za I. polrok 2020. Na 
rokovaní výboru rezonovali ako dve hlavné témy spôsob obstarávania pri relácii The British 
Bake off a neodvysielanie relácie Reportéri. Na záver rokovania navrhol K. Čekovský 
uznesenie, v ktorom okrem iného opätovne navrhuje NR SR, aby sa uzniesla na tom, že 
Rada RTVS si neplní zákonné povinnosti. Bol z toho, čo sa udialo na VKM mierne šokovaný, 
čo aj vyjadril slovami, že to považuje za politickú objednávku, keďže bez akéhokoľvek 
racionálneho základu sa prijalo takéto uznesenie. Požiadal M. Kákoša a ďalších členov Rady 
RTVS o stanovisko, ktoré prečítal: 

„STANOVISKO RADY RTVSK UZNESENIU VÝBORU NÁRODNEJ RADY 
SLOVENSKEJ REPUBLIKY PRE KULTÚRU A MÉDIÁ 

 Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá prijal na svojom 
zasadnutí dňa 19. októbra 2020 uznesenie, v ktorom uvádza, že : „... Rada Rozhlasu a 
televízie Slovenska si neplní povinnosti ustanovené v § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 532/2010 
Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení 
neskorších predpisov, podľa ktorého Rada Rozhlasu a televízie Slovenska dohliada na 
hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť nakladania s verejnými prostriedkami Rozhlasu a 
televízie Slovenska a plní úlohy kolektívneho orgánu pri nakladaní s majetkom Rozhlasu a 
televízie Slovenska podľa osobitného predpisu.“. 
 Rada RTVS sa voči takto formulovanému uzneseniu dôrazne ohradzuje, považuje ho 
za neodôvodnené a zavádzajúce. Nie je podložené žiadnym zákonným dôvodom a ignoruje 
kompetenčné vymedzenia medzi orgánmi RTVS, ako aj  samotnou verejnoprávnou 
inštitúciou a Výborom NR SR pre kultúru a médiá. Už samotnú platnosť uznesenia považuje 
Rada RTVS za spochybniteľnú, pretože podľa Zákona Národnej rady Slovenskej republiky 
v znení neskorších predpisov sa v § 36, ods. 3 uvádza : Pred každým hlasovaním 
predsedajúci alebo spravodajca oznámi, o akom návrhu sa bude hlasovať, a zopakuje 
presné znenie návrhu, ak návrh nebol vopred poslancom odovzdaný písomne. 
Predsedajúci potom prikročí k riadeniu hlasovania. Podľa § 52, ods.3 platí toto 
ustanovenie aj pri hlasovaní vo výbore. Z prepisu zvukového záznamu predkladania návrhu 
na uznesenie vo výbore predsedom Kristiánom Čekovským je zrejmé, že jeho návrh nie je 
totožný s oficiálnym textom uznesenia, a že toto bolo oproti výborom prijatému uzneseniu 
dodatočne upravované. Na tento rozpor upozorní Rada RTVS aj predsedu Národnej rady 
Slovenskej republiky.  
 Uznesenie sa opiera o tvrdenie, že „Rada Rozhlasu a televízie Slovenska  ani po 
upozornení na konflikt záujmov programového riaditeľa nekonala a prizerala sa na 
porušovanie zákona, ktoré napokon skonštatovala aj kontrola Ministerstva kultúry Slovenskej 
republiky.“ Ani toto tvrdenie sa nezakladá na pravde. Finančná kontrola konštatovala, že 



Strana 8 z 9 
 

došlo k porušeniu Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS v bode 1.1, 
písm. c a v bode 3.10, písm. a, v ktorom sa hovorí o konflikte záujmov, ale nie zákona.  
Podľa Zákona č. 532/2010 o RTVS sa v § 8, ods. 1, písmeno a, hovorí : „Rada RTVS je 
orgánom dohľadu na dodržiavanie tohto zákona a plnenie úloh, ktoré Rozhlasu a televízii 
Slovenska vyplývajú z osobitných predpisov.“ Dodržiavanie štatútu nie je v kompetencii Rady 
RTVS, ale generálneho riaditeľa RTVS.  
 Za absurdné možno považovať aj spájanie zmieňovaného konfliktu záujmov 
v prípade réžie bývalého riaditeľa Sekcie programovej služby STV (tak totiž znie oficiálny 
názov tejto funkcie, a nie „programový riaditeľ“ ako sa uvádza v uznesení) s     § 8 ods. 1 
písm. b) zákona č. 532/2010 o Rozhlase a televízii Slovenska. Zmieňovaný konflikt záujmov 
v ničom nezasiahol „hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť nakladania s verejnými 
prostriedkami Rozhlasu a televízie Slovenska“. Ani samotná finančná kontrola MK SR 
nevyvodila voči RTVS žiadnu finančnú sankciu, iba odporúčala : „Dôsledným 
dodržiavaním Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov predchádzať 
konfliktu záujmov“.  
 Zákon č. 532/2010 v § 15, ods. 1,  hovorí: 
„Generálny riaditeľ je štatutárnym orgánom Rozhlasu a televízie Slovenska, ktorý riadi jej 
činnosť a koná v jej mene. Generálny riaditeľ rozhoduje o všetkých otázkach týkajúcich sa 
Rozhlasu a televízie Slovenska, ktoré nie sú podľa tohto zákona vyhradené do výlučnej 
pôsobnosti rady“ 
 Z tohto ustanovenia teda jednoznačne vyplýva, že GR je jediný oprávnený 
rozhodovať o procesoch výroby (samozrejme, v zmysle organizačného poriadku pri 
delegovaní časti právomocí svojim podriadeným pracovníkom). Zasahovať do týchto 
autonómnych kompetencií Radou RTVS by išlo nad rámec zákona. 
 Uvedené argumenty potvrdzujú neoprávnenosť a nepodloženosť uznesenia č. 72 
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Rada RTVS ho vníma ako 
pokračujúci útok na politickú nezávislosť verejnoprávneho média. Odmieta snaha o 
jeho diskreditáciu mimo akýchkoľvek zákonných rámcov. Podobné kroky sú motivované nie 
snahou o zlepšenie fungovania RTVS, ale o jej politické ovládnutie a možno i osobnými 
animozitami voči tejto inštitúcii a jej orgánom (netreba zabúdať na konflikt záujmov predsedu 
výboru K. Čekovského, ktorý je s RTVS v súdnom spore). Takéto hrubé zneužívanie 
politických tlakov je v zásadnom rozpore s princípmi verejnoprávneho vysielania.“ 
 
I. Gallo uviedol, že to porušenie Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov 
vyplývalo z toho, že RTVS s bývalým programovým riaditeľom neuzavrelo zmluvný vzťah 
ako s fyzickou osobou, ale s jeho s.r.o. Záver zo strany MK SR pri iných porušeniach bol, že 
je potrebné finančné prostriedky vrátiť, celkovo to bolo 0,12% z celkového objemu, ale pri 
tomto nevyžadoval kontrolný orgán vrátenie ani jedného centu. Keď rada preberala tento 
protokol z kontroly, tak požiadala GR RTVS, aby sa pokúsil aj toto dať do súladu so štatútom 
a to bolo jediné, čo Rada RTVS mohla urobiť. Jediný prehrešok tu bol ten, že súhlas 
v zmysle štatútu bol udelený p. Ťapákovi a zmluvu uzavreli s jeho s.r.o. Neprišlo k žiadnemu 
nehospodárnemu nakladaniu s verejnými zdrojmi ani nič podobné a dovolí si tvrdiť, že 
uznesenie VKM je neodôvodnené a zavádzajúce. Aj toto je podľa neho signifikantné, ako 
zákonodarca postupuje pri presadzovaní, či už osobných alebo iných záujmov. Ale toto 
komentovať nechce a bol by rád, aby sa ani rada k tomu nevyjadrovala. 
I. Gallo predložil návrh na uznesenie a dal o ňom hlasovať: 
Uznesenie č. 123/2020: 
Rada RTVS schvaľuje Stanovisko Rady RTVS k uzneseniu Výboru NR SR pre kultúru 
a médiá č. 72 z 19.10.2020. 
 
Celé stanovisko Rady RTVS je príloha č. 2. 
 
Za: 9 / I. Gallo, Ľ. Guman, D. Hushegyiová, J. Chudík, M. Kabát, M. Kákoš,  

J. Mikušová, I. Nagy, J. Vozár / 
Proti: 0      
Zdržal sa: 0  



Strana 9 z 9 
 

Neprítomný: 0 
Uznesenie bolo prijaté. 

 
J. Rezník prečítal stanovisko, ktoré bolo poslané predsedovi VKM: 
„Vážený pán predseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá, 
oboznámili sme sa s obsahom uznesenia č. 72, ktoré VKM prijal na svojej schôdzi, ktorá sa 
konala 19.10.2020 a ktorým predmetný výbor žiada od manažmentu RTVS predloženie 
reportáže, ktorá mala byť odvysielaná v relácii Reportéri a detailov prípravy projektu The 
Great British Bake Off. 
V zmysle § 2 ods. 1 zákona č. 532/2010 Z. z. o RTVS je RTVS verejnoprávnou, národnou, 
nezávislou, informačnou, kultúrnou a vzdelávacou inštitúciou, ktorá poskytuje službu 
verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania. 
Podľa ustanovenia § 15 ods. 1 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene 
zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov Vysielateľ 
vysiela programy slobodne a nezávisle. Do ich obsahu možno zasahovať iba na základe 
zákona a v jeho medziach. 
Podľa časti 2 bodu 2.1 písm. I) Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov 
RTVS, RTVS je pri príprave a vysielaní spravodajských a publicistických programov 
nezávislá. Vylučuje sa zásah politických, ekonomických, spoločenských a iných lobistických 
skupín do ich prípravy a vysielania. Okrem organizačných štruktúr RTVS nemá nikto vplyv 
ani právo rozhodnúť o zaradení alebo nezaradení spravodajského a publicistického 
programu do vysielania.  
Z uvedených zákonných ustanovení vyplýva, že akýkoľvek zásah orgánu štátu či iného 
orgánu verejnej moci do činnosti RTVS sa musí zakladať na oprávnení (právomoci) 
stanovenej priamo zákonom.  
Ako je zrejmé zo záznamu rokovania VKM, ktorý ste zverejnili na svojom facebookovom 
profile, prijatie predmetného uznesenia bolo opreté o ustanovenie § 53 ods. 2 zákona č. 
350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku NR SR v znení neskorších predpisov. Podľa tohto 
ustanovenia majú výbory národnej rady právo vyžadovať vysvetlenia, správy a podklady len 
od členov vlády, vedúcich iných orgánov štátnej správy a generálneho prokurátora. RTVS 
ako nezávislá verejnoprávna inštitúcia nespadá medzi subjekty, vo vzťahu ku ktorým by bol 
VKM oprávnený uplatňovať oprávnenie vyžadovať predloženie podkladov podľa § 53 ods. 2 
zákona č. 350/1996 Z. z.  
S ohľadom na § 15 ods. 1 zákona č. 308/2000 Z. z. možno teda konštatovať, že ustanovenie 
§ 53 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. nezakladá oprávnenie VKM vyžadovať od manažmentu 
RTVS predloženie podkladov uvedených v jeho uznesení č. 72 z 19.10.2020.  
Keďže podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona č. 532/2010 Z. z. je právomoc dohliadať na 
dodržiavanie zákona č. 532/2010 Z. z. a plnenie úloh, ktoré RTVS vyplývajú z osobitných 
predpisov zverená do právomoci Rady RTVS, odporúčame sa Vám obrátiť sa na tento 
orgán. 
S pozdravom 
J. Rezník“ 
I. Gallo poďakoval prítomným za účasť a ukončil mimoriadne rokovanie Rady RTVS. 
 
V Bratislave 26.11.2020. 

Zapísal: Adam Mozolák     
tajomník Rady RTVS 

Mgr. Igor Gallo 
       predseda Rady  

Rozhlasu a televízie Slovenska 
 
 
Kompletný zvukový záznam z rokovania Rady Rozhlasu a televízie Slovenska prehľadne 
usporiadaný podľa prerokovávaných bodov je možné si vypočuť na www.rtvs.sk. 

http://www.rtvs.sk/

